Återbetalning av överskott på din kortkredit

Har du fått ett brev från oss om överskott på din kortkredit? Här förklarar vi hur du kan få tillbaka ditt överskott på ett enkelt sätt, steg för steg.

I dagarna har du fått ett brev från oss angående ett överskott på ditt kreditkortskonto. Ett överskott uppstår när du har betalat in mer pengar till ditt kreditkortskonto än vad du behöver. Kort sagt, det är pengar du har rätt att få tillbaka.På den här sidan berättar vi hur du går tillväga för att få tillbaka dem.

Så här gör du för att få tillbaka ditt överskott

För att kunna göra en återbetalning behöver vi få dina kontouppgifter. Vi har skickat ett meddelande till dig i Mina sidor, följ stegen nedan för att lämna dina uppgifter:

  1. Gå till wasakredit.se.
  2. Klicka på Logga in.
  3. Välj Privat i listan.
  4. Logga in med ditt mobila BankID.
  5. Klicka på Meddelande 1.
  6. Besvara meddelandet med dina bankuppgifter: Bankens namn, clearingnummer och kontonummer.
  7. Klart.

Det kan ta upp till några veckor innan vi kan göra återbetalningen. När vi har genomfört den skickar vi en bekräftelse till dig via meddelande i Mina sidor. 

 

Vanliga frågor

Jag har inte mobilt BankID, hur ska jag göra för att få tillbaka mitt överskott?

Om du inte har mobilt BankID, kontakta Kundservice på 08-635 36 50 så hjälper vi dig. 

Har du fått ett brev om överskott på din kortkredit?

Om du nyligen fått ett brev om att du har ett överskott på din kortkredit är du en av de kunder som har för mycket pengar på ditt konto. Eftersom vi inte fungerar som en traditionell bank där vi kan hålla dina insatta pengar (så kallad inlåning), behöver vi återbetala överskottet till dig. Du kan läsa om hur du går tillväga för att få tillbaka ditt överskott här >

Jag kommer inte in i appen.

Försök igen vid ett senare tillfälle.  Om det fortfarande inte fungerar, vänligen logga in på Mina sidor och kontakta oss via Säkra meddelanden. Skicka ett meddelande till ”Kortkredit” med följande uppgifter: din banks namn, clearing nummer och kontonummer. Vi återkommer härefter till dig så snart vi kan.

Vilken app ska jag använda?

Wasa Kredit har en app som heter just Wasa Kredit. Om du inte har appen sedan tidigare laddar du enkelt ner den via App Store eller Google Play. Har du ett Wasa Kredit-, Lexus- eller Toyotakort använder du dig av appen Wasa Kredit. Om du har ett Agria kort använder du appen Agriakortet. Läs mer om Wasa Kredit-appen >

Jag har ingen kortkredit men har ändå fått ett brev.

Om du har köpt något från en butik eller ett företag som samarbetar med oss, kan det hända att din betalning har delats upp i mindre belopp som sedan lagts på en kortkredit hos oss. Detta kan ske även om du inte använde ett fysiskt kreditkort från oss vid köpet. I sådana fall hanteras din betalning som en kredit, vilket kan resultera i ett överskott om beloppet som betalas in överstiger den totala kostnaden för köpet.

Jag har bara BankID på fil/i datorn och inte mobilt BankID och kommer inte in i appen.

Om du bara har BankID på fil/i datorn och inte mobilt BankID, kan du skicka ett meddelande till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor så hjälper vi dig vidare. Ange bankens namn, clearingnummer och kontonummer i ditt meddelande.

Det står att det tillkommer en avgift om jag gör överföring via appen, den vill inte jag betala.

Om du har ett aktivt konto ordnar du med din överföring via Appen. När du gjort det, meddela oss om att du genomfört överföringen via säkra meddelanden på Mina sidor, så att vi kan ta bort avgiften*. Välj ämne Kortkredit. *Gäller endast vid överföring av överskott. Så här skickar du ett säkert meddelande >

Hur vet jag om jag har ett överskott på min kortkredit?

Om du har ett aktivt konto kan du Logga in i appen. Se avsnitt Använt belopp: Det belopp som visas som minus är det belopp du ska överföra.