Frågor och svar om kundkännedom

På grund av tidigare tekniska problem kan det hända att din information inte registrerades korrekt när besvarade dina frågor en tidigare gång. Du kan kontrollera om dina svar har registrerats genom att logga in på kundkännedomen här >.

Om du har besvarat frågorna möts du av följande meddelande:



Om du inte ser meddelandet har din information inte registrerats korrekt och då behöver du besvara och spara dina uppgifter igen. Vi beklagar om detta orsakar dig extra arbete och uppskattar din förståelse och samarbete.

Om du har frågor kring detta eller om du behöver ytterligare hjälp, är du välkommen att kontakta oss. Till Kundservice >

Hjälpte svaret dig?
2 av 7 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Det kan vara så att du blivit kund hos oss genom ett köp på avbetalning via din handlare, där vi agerar finansbolag. I så fall kräver penningtvättslagen att du svarar på kundkännedomsfrågor.

I annat fall kan ditt engagemang ha avslutats hos oss ungefär samtidigt med att vår förfrågan om kundkännedom gick ut.

Kontrollera om du fortfarande är kund hos oss

Du kan kontrollera om du är kund hos oss genom att logga in på Mina sidor och då gör du så här:

  1. Klicka på Logga in
  2. Välj Privat
  3. Logga in med Mobilt BankID.

Om det står Inget engagemang när du kommer in innebär det att du inte är kund hos oss, varvid du inte behöver besvara några kundkännedomsfrågor. Du kommer inte heller få ytterligare påminnelser om det.

Om du istället ser dina aktiva avtal här behöver du besvara kundkännedomen. Logga in här för att besvara kundkännedomsfrågorna >

Så här gör du för att besvara kundkännedomen >

Hjälpte svaret dig?
1 av 2 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du loggar in via Kundkännedom och får ett meddelande som lyder "Sidan går inte att öppna", råder vissa prestandaproblem och vi ber dig om att försöka om en stund igen.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
42 av 96 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.

  1. Klicka på Logga in
  2. I listan som visas, välj Kundkännedom.


  3. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  4. När du loggar in via mobil (eller surfplatta) så får du två alternativ:

    • Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    • Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.

  5. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  6. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
60 av 133 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.

  1. Klicka här för att komma till kundkännedomsfrågorna
  2. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  3. Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:

    • Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    • Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.

  4. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  5. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
59 av 147 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Enligt gällande penningtvättslagstiftning måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (person i politiskt utsatt ställning ). Exempel på PEP är minister, styrelseledamot i statligt bolag, parlamentsledamot, ambassadör, domare i högre instans, person med en ledande tjänst/position i internationell organisation och högre officerare.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
16 av 26 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras i enlighet med de krav som banksekretessen och dataskyddsförordningen ställer upp.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hjälpte svaret dig?
24 av 45 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag