Trygg kund
Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss. Vi vill också att du ska känna sig trygg med oss. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.
Se upp för falska telefonsamtal
Just nu är det ett ökat antal fall där bedragare ringer och påstår sig vara från Wasa Kredit. Bedragarna försöker lura privatpersoner att vi har beviljat lån i deras namn. Vi vill göra våra kunder uppmärksamma på att vara extra försiktiga och vi vill understryka att vi aldrig ringer våra kunder från skyddat nummer.
- Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
- Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
- Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.
Läs mer nedan om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter.
Säkra kortbetalningar
Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.
Säkerhet på internet
Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.
Mobilt BankID
Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.
Personuppgifter
Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Vanliga frågor och svar
Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer.
Bedrägeriförsök via telefon (vishing)
Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överenstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eeller ge ett BankID till en annan person.
UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt.
Telefon
Företag 08-635 37 00
Privat 08-635 36 00
Vi har öppet helgfria vardagar 9-17.
Säkra meddelanden
Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina Sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg.
Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.
För att spärra kortet ringer du Spärrservice på telefon 010-494 7002.
Är du utomlands ringer du +46 10-494 70 02.
Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call.
För beställning av nytt kort, välkommen att ringa oss på telefon 08-635 36 00, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.
Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kreditavdelning på 08-635 37 45 så att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar.
Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier.