logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel
  • Hem
  • Om Wasa Kredit
  • Jobba hos oss
  • Nyheter
  • Kundservice privat
    Kundservice företag
  • Sök
  • Hem
  • Privat
    • Direktlånet
      • Vad kostar det att låna?
      • Samla lån
      • Låna till fritidsprodukter
        • Låneskydd för bil- och fritidslån
      • Höja befintligt lån
      • Låna till renovering
      • Försäkra ditt lån
    • Kreditkort
      • Vad kostar kreditkortet?
      • Försäkringar
        • Förlängd garanti
        • Självriskskydd vid bärgning
        • Internetköpskydd
        • Reseförsäkring
        • Prisgaranti på köp
        • Allriskförsäkring
      • Förmåner och erbjudanden
      • Betala räkningar med kreditkortet
      • Dela upp din betalning
      • Aktivera kortet
      • Appen
    • Låneskolan
  • Företag
    • Erbjud finansiering
      • Finansiering till företagskunder
        • Restaurang och detaljhandeln
        • Industri och verkstad
        • Kontorsutrustning
      • E-handel för företagskunder
      • Finansiering till privatpersoner
      • Fordonsfinansiering
        • Finansiering i bilhandeln
        • Finansiering i fritidshandeln
      • Bli partner
    • Billeasing
      • Vad kostar en leasingbil?
      • Fördelaktiga leasingpaket
        • Audi
        • Citroën
        • DS
        • Fiat
        • Jeep
        • Kia
        • Lexus
        • Mercedes
        • Opel
        • Peugeot
        • Tesla
        • Toyota
      • Populära bilar att leasa
      • För dig som leasar
      • Billeasing A till Ö
      • Bonus Malus 2021
      • Kontakta mig för offert
    • Maskinfinansiering
      • Entreprenadmaskiner
      • Tunga fordon
      • Verkstadsindustrimaskiner
      • Skogsmaskiner
      • Lantbruksmaskiner
      • För leverantörer
      • Kontakta mig om offert
    • Finansieringstjänster
      • Avbetalning
      • Leasing
      • Hyra
      • Delbetalning
      • Funktionsavtal
      • Solcellsfinansiering
  • Om oss
    • Om Wasa Kredit
      • Ledning och styrelse
      • Finansiell information
      • Miljö och hållbarhet
      • Press och media
      • Trygg kund
        • Säkra kortbetalningar
        • Säkerhet på internet
        • Mobilt BankID
        • Personuppgifter
    • Jobba hos oss
      • Claus Brigola
      • Kamilla Fahlström
      • Douglas Tchape
      • Waleed Hassan
      • Rebecca Hambäck
      • Camilla Hodin Davidsson
      • Johanna Elfvin
    • Nyheter
  • Kundservice
    • Privat
    • Företag
  • Start
  • Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Trygg kund

Om Wasa Kredit

  • Ledning och styrelse
  • Finansiell information
  • Miljö och hållbarhet
  • Press och media
  • Trygg kund
    • Säkra kortbetalningar
    • Säkerhet på internet
    • Mobilt BankID
    • Personuppgifter

Trygg kund

Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss. Vi vill också att du ska känna sig trygg med oss. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.

Se upp för falska telefonsamtal

Just nu är det ett ökat antal fall där bedragare ringer och påstår sig vara från Wasa Kredit. Bedragarna försöker lura privatpersoner att vi har beviljat lån i deras namn. Vi vill göra våra kunder uppmärksamma på att vara extra försiktiga och vi vill understryka att vi aldrig ringer våra kunder från skyddat nummer.

  • Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
  • Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
  • Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.

Läs mer nedan om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter. 

Man och hund i hängmatta

Säkra kortbetalningar

Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.

Säkerhet på internet

Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.

Mobilt BankID

Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.

Personuppgifter

Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Vanliga frågor och svar

Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. 

Bedrägeriförsök via telefon (vishing)  

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överenstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eeller ge ett BankID till en annan person. 

Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?

UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt. 

Hur kommer jag i kontakt med er?

Telefon

Företag 08-635 37 00
Privat 08-635 36 00

Vi har öppet helgfria vardagar 9-17. 

Säkra meddelanden

Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina Sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg. 

Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.

Jag måste spärra mitt kort, hur gör jag?

För att spärra kortet ringer du Spärrservice på telefon 010-494 7002.
Är du utomlands ringer du +46 10-494 70 02.

Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call.

För beställning av nytt kort, välkommen att ringa oss på telefon 08-635 36 00, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.

Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?

Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kreditavdelning på 08-635 37 45 så att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar.

Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier. 

Hjälp mig att

Ansöka om privatlån
Logga in på Mina Sidor
Ansöka om kreditkort
Aktivera kortet
Räkna på billeasing
Betala med autogiro
Anmäla e-faktura
Bli samarbetspartner

Läs mer om

Leasing
Avbetalning
Delbetalning
Olika lån och räntor
Populära bilar att leasa
Billeasing A till Ö
Solcellsfinansiering

Om oss

Om Wasa Kredit
Nyheter
Miljö & hållbarhet
Finansiellt
Appen
Jobba hos oss

Kundservice

Ring 08-635 38 00
Våra kontor & adresser
Blanketter privatkund
Blanketter företagskund
Om vi inte är överens

Följ oss

LinkedIn  Youtube

Tyck till

Till toppen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
  • Kontaktuppgifter
  • En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...

Din integritet är viktig

Den här siten använder cookies och tredjepartstjänster för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.

Men eftersom din integritet är viktigt för oss kan du välja att anpassa inställningarna för vilken information som samlas in eller godkänna att vi gör det direkt.

Anpassa dina integritetsinställningar

Den här siten använder cookies och tredjepartstjänster för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.

Här kan du välja vilken information som samlas in för att anpassa dina behov.


Vi behöver lagra viss data för att siten ska fungera som den ska. Detta säkerställer bland annat information kring inloggade användare och går inte att stänga av.

Detaljer
  • Sesionsidentitet

    Cookie: ASP.NET_SessionId

    Teknisk cookie som enbart används som identitet för sessionen och för inlogg för administratörer av applikationen.
    Denna data tas bort när du stänger webbläsaren.

  • Varningsrutor

    Cookie: Information_Area_x

    Teknisk cookie som känner av om användaren stängt av varningsrutor eller ej så att de inte dyker upp varje gång en ny del av siten laddas in.
    Denna data tas bort när du stänger webbläsaren

  • Sessionsinställningar

    Cookie (Local Storage): integrity-settings

    Teknisk cookie som lagrar vilka integritetsinställningar som gjorts.
    Denna data lagras på datorn i en månad.

  • Episerver

    Cookie: .EPiForm_VisitorIdentifier, .EPiForm_BID och EPiForm_{FormGuid}:{Username}

    Teknisk cookie som lagrar funktionell information för formulär på siten.
    Denna data lagras på datorn i 90 dagar.

  • Google reCaptcha

    Analyserar användarens beteende på datorn för att avgöra om det är en riktigt människa eller en mjukvara som styr.
    Denna data skickas till Google för analys.

    Läs mer

Används för att samla in statistik för hur besökare navigerar på siten. Detta är viktigt för att vi ska förbättra upplevelsen och få det så lätt som möjligt att hitta den information man söker.

Detaljer
  • Google Analytics

    Cookie: _ga, _ga_x

    Använder flera cookies som alltid har namn som börjar med "_ga".
    Denna cookie lagras i webbläsaren i ca två år.

    Läs mer
  • Siteimprove

    Cookie: AWSELBCORS, nmstat

    Läs mer