Trygg kund
Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss och att du ska känna dig trygg när du har med Wasa Kredit att göra. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.
Just nu pågår utskick med falska SMS
Just nu förekommer det fall där bedragare skickar sms och påstår sig vara från oss. Bedragarna försöker lura privatpersoner att vi har beviljat lån i deras namn. Vi vill göra våra kunder uppmärksamma på att vara extra försiktiga och vi vill understryka att vi inte skickar ut sms till våra kunder i dessa sammanhang.
Exempel 1
"Hej, vi har beviljat nu låneansökan och behandlat och den kommer att betalas ut inom 1–3 bankdagar. Kundtjänst XX-XXX XX XX
Med vänliga hälsningar,
Wasa kredit"
Exempel 2
"Hej! Vi har nu fått in din låneansökan på 30 000 SEK Vi kommer nu att behandla låneansökan och meddela dig när pengarna kommer fram inom 2-3 arbetsdagar! Har du några frågor som du vill ställa oss får du gärna ringa in till vår digitala support på +XXXXXXXXXX Vänliga Hälsningar Vasa Kredit!”
Syftet med dessa sms är sannolikt att du som kund ska ringa upp nämnt telefonnummer för att dementera köpet, varvid du kommer att efterfrågas att logga in med BankID.
Så här gör du för att undvika att bli lurad
- Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
- Var förberedd. Om du har koll på hur den här typen av sms kan se ut undviker du att bli stressad och ta förhastade beslut.
- Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
- Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.
- Lämna aldrig ut känsliga uppgifter per telefon.
- Vi efterfrågar inte möten kring denna typ av ärenden.
- Kontakta gärna oss om du är osäker.
Läs mer om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter.
Säkra kortbetalningar
Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.
Säkerhet på internet
Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.
Mobilt BankID
Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.
Så blir du svårlurad
Det är ofta äldre som drabbas och kampanjen riktar sig därför främst till personer över 60 år. Men även du som anhörig spelar en viktig roll att informera dina närstående om hur de kan skydda sig mot bedrägerier.
Personuppgifter
Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har.
Vanliga frågor och svar
Om du loggar in via Kundkännedom och får ett meddelande som lyder "Sidan går inte att öppna", råder vissa prestandaproblem och vi ber dig om att försöka om en stund igen.
Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.
- Klicka på Logga in
- I listan som visas, välj Kundkännedom.
- Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
- När du loggar in via mobil (eller surfplatta) så får du två alternativ:
- Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
- Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.
- Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
- När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.
Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.
- Klicka på Logga in
- I listan som visas, välj Kundkännedom.
- Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
- Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:
- Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
- Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.
- Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
- När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.
Enligt gällande penningtvättslagstiftning måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (person i politiskt utsatt ställning ). Exempel på PEP är minister, styrelseledamot i statligt bolag, parlamentsledamot, ambassadör, domare i högre instans, person med en ledande tjänst/position i internationell organisation och högre officerare.
Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras i enlighet med de krav som banksekretessen och dataskyddsförordningen ställer upp.