logotype
Privat Företag Partner Partner e-handel Kundkännedom
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
  • Hem
  • Om Wasa Kredit
    • Ledning och styrelse
    • Finansiell information
    • Press och media
    • Trygg kund
      • Alla frågor kundkännedom
      • Visselblåsning
      • Säkra kortbetalningar
      • Säkerhet på internet
      • Mobilt BankID
    • Om PSD2
      • Om 3D Secure
      • SCA - lagen om stark kundautentisering
  • Nyheter
    • 2021
  • Jobba hos oss
    • Arbetsgivare
      • Vi som arbetsgivare
      • Lediga jobb
    • Medarbetare
      • Våra medarbetare
      • Hej student
      • Om mentorskap
  • Hållbarhet
    • Hållbarhetsmejl
    • BRIS
    • Ung Företagsamhet
      • SM i Ung Företagsamhet
      • Ledare för en dag
      • Bjucka på en timme
Kontakta oss

vit-mobil-40.svg

 

08-635 38 00
Vardagar 09–17

 

logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel Kundkännedom

Viktigt meddelande: Just nu förekommer det fall där bedragare skickar sms och påstår sig vara från Wasa Kredit, läs om hur du skyddar dig mot bedragare här >

Hem
Om Wasa Kredit
Hållbarhet
Jobba hos oss
Sök
Om Wasa Kredit
  • Ledning och styrelse
  • Finansiell information
  • Press och media
  • Trygg kund
  • Alla frågor kundkännedom
  • Visselblåsning
  • Säkra kortbetalningar
  • Säkerhet på internet
  • Mobilt BankID
  • Om PSD2
  • Om 3D Secure
  • SCA - lagen om stark kundautentisering
    Press & Media
  • Läs mer
Hållbarhet
  • 2021
  • Ung Företagsamhet
  • SM i Ung Företagsamhet
  • Ledare för en dag
  • Bjucka på en timme
Jobba hos oss
  • Arbetsgivare
  • Vi som arbetsgivare
  • Lediga jobb
  • Medarbetare
  • Våra medarbetare
  • Hej student
  • Om mentorskap
  • Start
  • Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Trygg kund

Trygg kund

Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss och att du ska känna dig trygg när du har med Wasa Kredit att göra. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.

Just nu pågår utskick med falska SMS

Just nu förekommer det fall där bedragare skickar sms och påstår sig vara från oss. Bedragarna försöker lura privatpersoner att vi har beviljat lån i deras namn. Vi vill göra våra kunder uppmärksamma på att vara extra försiktiga och vi vill understryka att vi inte skickar ut sms till våra kunder i dessa sammanhang.

Exempel 1

"Hej, vi har beviljat nu låneansökan och behandlat och den kommer att betalas ut inom 1–3 bankdagar. Kundtjänst XX-XXX XX XX

Med vänliga hälsningar,
Wasa kredit"

Exempel 2

"Hej! Vi har nu fått in din låneansökan på 30 000 SEK Vi kommer nu att behandla låneansökan och meddela dig när pengarna kommer fram inom 2-3 arbetsdagar! Har du några frågor som du vill ställa oss får du gärna ringa in till vår digitala support på +XXXXXXXXXX Vänliga Hälsningar Vasa Kredit!”

Syftet med dessa sms är sannolikt att du som kund ska ringa upp nämnt telefonnummer för att dementera köpet, varvid du kommer att efterfrågas att logga in med BankID. 

Så här gör du för att undvika att bli lurad

  • Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
  • Var förberedd. Om du har koll på hur den här typen av sms kan se ut undviker du att bli stressad och ta förhastade beslut.
  • Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
  • Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.
  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter per telefon.
  • Vi efterfrågar inte möten kring denna typ av ärenden.
  • Kontakta gärna oss om du är osäker.

Läs mer om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter. 

Man och hund i hängmatta

Säkra kortbetalningar

Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.

Säkerhet på internet

Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.

Mobilt BankID

Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.

Så blir du svårlurad

Det är ofta äldre som drabbas och kampanjen riktar sig därför främst till personer över 60 år. Men även du som anhörig spelar en viktig roll att informera dina närstående om hur de kan skydda sig mot bedrägerier. 

Svårlurad – ett initiativ av Sveriges banker

Personuppgifter

Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. 

Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Vanliga frågor och svar

Kundkännedom: Jag får felmeddelande "Sidan går inte att öppna"

Om du loggar in via Kundkännedom och får ett meddelande som lyder "Sidan går inte att öppna", råder vissa prestandaproblem och vi ber dig om att försöka om en stund igen.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hur loggar jag in via mobilen för att besvara kundkännedomsfrågorna?

Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.

  1. Klicka på Logga in
  2. I listan som visas, välj Kundkännedom.


  3. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  4. När du loggar in via mobil (eller surfplatta) så får du två alternativ:

    • Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    • Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.

  5. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  6. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hur besvarar jag kundkännedomsfrågorna?

Svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar så här.

  1. Klicka på Logga in
  2. I listan som visas, välj Kundkännedom.


  3. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  4. Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:

    • Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    • Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.

  5. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  6. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Kundkännedom: Vad är PEP?

Enligt gällande penningtvättslagstiftning måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (person i politiskt utsatt ställning ). Exempel på PEP är minister, styrelseledamot i statligt bolag, parlamentsledamot, ambassadör, domare i högre instans, person med en ledande tjänst/position i internationell organisation och högre officerare.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Om kundkännedom: Vilka ser mina svar?

Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras i enlighet med de krav som banksekretessen och dataskyddsförordningen ställer upp.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Fler frågor och svar
Hjälp mig att
  • Ansöka om lån
  • Logga in på Mina sidor
  • Leasa företagsbil
  • Ansöka om kreditkort
  • Betala med autogiro
  • Anmäla e-faktura
  • Bli samarbetspartner
Läs mer om
  • Företagsleasing bil
  • Fördelaktiga billeasingpaket
  • Leasa elbil
  • Hållbar finansiering
  • Solcellsfinansiering
  • Finansiera maskin
  • Betallösningar för e-handeln
Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Nyheter
  • Press och media
  • Miljö och hållbarhet
  • Finansiell information
  • Jobba hos oss
Kundservice
  • Logga in på Mina sidor
  • Företag
  • Privat
  • Kontaktuppgifter
  • Kontor och adresser
  • Blanketter Privat
  • Blanketter Företag
  • Om vi inte är överens
Följ oss

icon-linkedin-56-crop.png icon-youtube-56-crop.png

Till toppen
Till toppen
Personuppgifter Cookies Användarvillkor Visselblåsning En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...