logotype
Privat Företag Partner Partner e-handel Kundkännedom
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
  • Hem
  • Om Wasa Kredit
    • Ledning och styrelse
    • Finansiell information
    • Miljö och hållbarhet
      • BRIS
      • Ung Företagsamhet
        • SM i Ung Företagsamhet
        • Ledare för en dag
        • VD för en dag
    • Press och media
    • Trygg kund
      • Alla frågor kundkännedom
      • Visselblåsning
      • Säkra kortbetalningar
      • Säkerhet på internet
      • Mobilt BankID
    • Om PSD2
      • Om 3D Secure
      • SCA - lagen om stark kundautentisering
  • Jobba hos oss
    • Arbetsgivare
      • Vi som arbetsgivare
      • Lediga jobb
    • Medarbetare
      • Våra medarbetare
      • Hej student
      • Om mentorskap
Kontakta oss

vit-mobil-40.svg

 

08-635 38 00
Vardagar 09–17

 

logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel Kundkännedom

Viktigt meddelande: Just nu förekommer det fall där bedragare ringer och påstår sig vara från Wasa Kredit, läs om hur du skyddar dig mot bedragare här >

Hem
Om Wasa Kredit
Jobba hos oss
Sök
Om Wasa Kredit
  • Ledning och styrelse
  • Finansiell information
  • Miljö och hållbarhet
  • Press och media
  • Trygg kund
  • Alla frågor kundkännedom
  • Visselblåsning
  • Säkra kortbetalningar
  • Säkerhet på internet
  • Mobilt BankID
  • Om PSD2
  • Om 3D Secure
  • SCA - lagen om stark kundautentisering
    Press & Media
  • Läs mer
Jobba hos oss
  • Arbetsgivare
  • Vi som arbetsgivare
  • Lediga jobb
  • Medarbetare
  • Våra medarbetare
  • Hej student
  • Om mentorskap
  • Start
  • Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Trygg kund

Trygg kund

Vi vill skapa möjligheter för dig som är kund hos oss och att du ska känna dig trygg när du har med Wasa Kredit att göra. Här har vi samlat råd och tips om vad du kan göra för känna dig säker när du använder våra tjänster.

Se upp för falska telefonsamtal

Just nu förekommer det fall där bedragare ringer och påstår sig vara från Wasa Kredit. Bedragarna försöker lura privatpersoner att vi har beviljat lån i deras namn. Vi vill göra våra kunder uppmärksamma på att vara extra försiktiga och vi vill understryka att vi aldrig ringer våra kunder från skyddat nummer.

  • Var förberedd. Om du har koll på hur den här typen av samtal kan se ut undviker du att bli stressad och ta förhastade beslut.
  • Tänk på att aldrig lämna ut dina inloggningsuppgifter via telefon, chatt, sociala medier eller mejl.
  • Signera aldrig med din säkerhetsdosa, swishkod eller ditt BankID åt någon annan. Inte ens om du känner personen.
  • Använd bara inloggningsuppgifterna när du själv loggar in på Mina sidor, i appen eller när du som kund ringer in till oss.
  • Lämna aldrig ut känsliga uppgifter per telefon.
  • Vi efterfrågar inte möten kring denna typ av ärenden.

Läs mer om vad vi gör och vad du kan göra för att bäst skydda dig och dina uppgifter. 

Man och hund i hängmatta

Säkra kortbetalningar

Här får du enkla råd för att öka säkerheten ytterligare när du betalar med kort på internet, i butik eller tar ut pengar i automat. Läs mer om säkra kortbetalningar.

Säkerhet på internet

Vi tipsar om vad du kan tänka på för att förebygga bedrägerier. Och enkla knep för en tryggare vardag. Läs mer om säkerhet på internet.

Mobilt BankID

Vi använder oss av Mobilt BankID för att du på ett enkelt och tryggt sätt ska kunna logga in på Mina Sidor och i appen. Mobilt BankID används även för att signera internetköp med kreditkortet. Läs mer om Mobilt BankID.

Personuppgifter

Vi värnar om din integritet och är därför mycket försiktiga när vi behandlar dina personuppgifter. Ta del av hur vi samlar in, delar och använder dina personuppgifter och vilka rättigheter du har. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Vanliga frågor och svar

Kundkännedom: Jag får felmeddelande "Sidan går inte att öppna"

Om du loggar in via Kundkännedom och får ett meddelande som lyder "Sidan går inte att öppna", ber vi dig om att försöka om en stund igen.

Det är många som försöker besvara kundkännedomsfrågorna och vi har just nu vissa prestandaproblem som leder till att besökare inte kan logga in på sidan. 

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hur loggar jag in via mobilen för att besvara kundkännedomsfrågorna?

När du vill besvara kundkännedomsfrågorna via din mobil, gör så här.

  1. Klicka på Logga in på wasakredit.se
  2. En lista med val visas
  3. Välj Kundkännedom och signera med ditt BankID (notera att du behöver öppna din BankID-app manuellt)
  4. Följ härefter instruktionerna

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Hur besvarar jag kundkännedomsfrågorna?

Du kan svara på frågorna samt uppdatera redan befintliga svar genom att

  1. Klicka på Logga in
  2. I listan som visas, välj Kundkännedom.
  3. Du kommer härmed till en inloggningssida där du behöver logga in med mobilt BankID.
  4. Om du loggar in via mobil enhet (såsom mobil eller surfplatta) så får du två alternativ:
    1. Välj Logga in om det mobila BankID finns på samma enhet.
    2. Välj Logga in med annan enhet (skanna QR-kod) om det finns på en annan enhet.
  5. Notera att du själv behöver öppna ditt mobila BankID för att kunna skriva in lösenord och identifiera dig.
  6. När du har identifierat dig med BankID kan du gå tillbaka till inloggningssidan som tar dig till formuläret.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Kundkännedom: Vad är PEP?

Enligt gällande penningtvättslagstiftning måste vi veta vilka av våra kunder som är en PEP (person i politiskt utsatt ställning ). Exempel på PEP är minister, styrelseledamot i statligt bolag, parlamentsledamot, ambassadör, domare i högre instans, person med en ledande tjänst/position i internationell organisation och högre officerare.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Om kundkännedom: Vilka ser mina svar?

Dina svar och uppgifter är konfidentiella och hanteras i enlighet med de krav som banksekretessen och dataskyddsförordningen ställer upp.

Läs om kundkännedom: Åtgärder mot penningtvätt

Fler frågor och svar
Hjälp mig att
  • Ansöka om lån
  • Logga in på Mina sidor
  • Leasa företagsbil
  • Ansöka om kreditkort
  • Betala med autogiro
  • Anmäla e-faktura
  • Bli samarbetspartner
Läs mer om
  • Företagsleasing bil
  • Fördelaktiga billeasingpaket
  • Leasa elbil
  • Hållbar finansiering
  • Solcellsfinansiering
  • Finansiera maskin
  • Betallösningar för e-handeln
Om oss
  • Om Wasa Kredit
  • Nyheter
  • Press och media
  • Miljö och hållbarhet
  • Finansiell information
  • Jobba hos oss
Kundservice
  • Ring 08-635 38 00
  • Företag
  • Privat
  • Kontaktuppgifter
  • Kontor och adresser
  • Blanketter Privat
  • Blanketter Företag
  • Om vi inte är överens
Följ oss

icon-linkedin-56-crop.png icon-youtube-56-crop.png

Till toppen
Till toppen
Personuppgifter Cookies Användarvillkor Visselblåsning En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...