Frågor och svar om kreditkortet

Tyvärr erbjuder vi inte betalningsfria månader som en del av våra lånevillkor. Vi eftersträvar transparent och ansvarsfull långivning och har noterat att betalningsfria perioder kan förlänga skuldsättningen och öka de totala kostnaderna för låntagare.

Om din ekonomiska situation är utmanande och du behöver vägledning för att hantera din budget och skulder, uppmanar vi dig att kontakta budget- och skuldrådgivare hos din kommun. Dessa rådgivare erbjuder kostnadsfri och konfidentiell hjälp för att hjälpa dig att skapa en hållbar ekonomisk plan och hitta vägar framåt. Besök din kommuns officiella webbplats för mer information och kontaktuppgifter till den budget- och skuldrådgivningstjänst som finns tillgänglig för dig.

Hjälpte svaret dig?
12 av 24 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Första fakturan för kortköp är helt avgifts- och räntefri. Om du inte slutbetalar köpet på den första avin, tillkommer det därefter en administrativ avgift för efterföljande avier.

Läs mer om kreditkortet

Hjälpte svaret dig?
8 av 32 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Du ansöker enkelt om ett extrakort i Wasa Kredit-appen

  1. Gå in i appen.
  2. Klicka på snabbmenyn.
  3. Klicka på länk Kort.
  4. Välj Beställ extrakort. 
  5. Ange personnumret på den person som ska ha extrakortet.
  6. Bekräfta din beställning med ditt mobila BankID. 
  7. En bekräftelse på din beställning visas. 

Det här kan du också göra i appen >

Hjälpte svaret dig?
36 av 45 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


När du använder vårt kreditkort får du flera försäkringar som skyddar dig vid olika situationer. Här är en översikt över de försäkringar som ingår:

  • Reseförsäkring: En av marknadens mest heltäckande reseförsäkringar som kompletterar din hemförsäkring.
  • Förlängd garanti: På vissa produkter, vilket förlänger den ursprungliga garantin.
  • Förlängd allriskförsäkring: För extra skydd på dina köp.
  • Prisgaranti 90 dagar: Om du hittar samma produkt billigare inom 90 dagar.
  • Internetköpskydd: Skyddar dig vid köp på internet.
  • Självriskskydd vid bilbärgning: Täcker självriskkostnader om du behöver bilbärgning.

För mer information och fullständiga villkor om försäkringarna som ingår i kreditkortet, besök vår sida om de  försäkringar som ingår i kreditkortet

Hjälpte svaret dig?
18 av 36 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Kreditkortet ger dig möjlighet att dela upp dina köp med förmånliga villkor. Välj hur du vill betala i Wasa Kredit-appen. Betala alla köp direkt eller dela upp några köp till senare.

Så här gör du för att dela upp ditt köp i Wasa Kredit-appen:

  1. Öppna appen och logga in med dina användaruppgifter. 
  2. På startsidan visas ett antal snabbkommandon, välj Dela upp.
    Startsidan i appen
  3. Markera det köp du vill delbetala från listan som visas och klicka på Nästa.
    Lista med köp i appen
  4. Välj en betalningsplan som passar dig och klicka på Nästa. 
    Betalningsplaner i appen
  5. Granska dina val och bekräfta delbetalningen. Kontrollera att alla uppgifter stämmer innan du godkänner med Mobilt BankID. 
    Betalplan specifikation i appen
  6. Klar.
    Bekräftelsesida i appen

Följ den betalningsplan du har valt och se till att du gör dina betalningar i tid enligt planen. Du hittar dina delbetalningar och information om dessa under Mina delbetalningar. 

Läs mer om delbetalning av dina köp här

Enklare vardag med Wasa Kredit-appen

Hjälpte svaret dig?
10 av 35 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du har glömt din personliga kod kan vi skicka ut koden på nytt.

Kontakta oss på kundservice
För att beställa din personliga PIN-kod, kontakta vår kundservice via Säkra meddelanden.

För att använda Säkra meddelanden, följ anvisningarna på denna sida: Så använder du Säkra meddelanden.

Hjälpte svaret dig?
43 av 78 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Har du en kortkredit hos oss så kan du betala mer än lägsta beloppet på avin.

Har du ett lån eller en avbetalning kan du inte det och behöver i så fall göra extra inbetalningar separat via din internetbank.

Hjälpte svaret dig?
33 av 78 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


En uppläggningsavgift, även kallad kampanjavgift, är en engångsavgift som du betalar på din första faktura. Den täcker kostnaden för att sätta upp och administrera ditt avtal. Avgiften debiteras endast en gång och kommer inte att återkomma på framtida fakturor.

Hjälpte svaret dig?
23 av 44 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Nej, dagsläget erbjuder vi inte autogiro eller e-faktura för dig som har kreditkortet.

Om du är ansluten till Kivra får du dina avier digitalt via deras app eller hemsida. Genom Kivra kan du koppla på ditt bankkonto för att enkelt genomföra dina betalningar.

För frågor om fakturor via Kivra, vänligen kontakta Kivras support.

Hjälpte svaret dig?
89 av 111 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ett räntefritt köp innebär att leverantören erbjuder en kampanj där du inte behöver betala någon ränta på ditt köp under en viss period. Det kan däremot förekomma kampanj- samt administrativa avgifter på sådana köp.

Du kan betala av ditt köp utan extra räntekostnader, så länge du följer kampanjvillkoren. Det är dock viktigt att tänka på följande:

  • Kampanjens varaktighet: Räntefritt köp gäller endast under den specificerade kampanjperioden. Kontrollera noggrant hur lång denna period är för att undvika missförstånd.
  • Månatliga betalningar: Du måste fortfarande göra regelbundna månatliga betalningar enligt din betalningsplan. Om du missar en betalning eller betalar ett för lågt belopp, bryts de räntefria villkoren.
  • Eventuella avgifter: Det kan finnas andra avgifter kopplade till ditt konto, såsom administrationsavgifter eller uppläggningsavgifter. Läs igenom avtalet noga för att förstå alla kostnader.
  • Missade betalningar: Om du missar en betalning, betalar ett för lågt belopp eller inte betalar av hela beloppet inom kampanjperioden, bryts de räntefria villkoren och du får betala ränta på det kvarvarande beloppet.
  • Förseningsavgifter: Förutom att ränta kan börja läggas på det återstående beloppet, kan det även tillkomma förseningsavgifter om du missar en betalning.

Det är viktigt att du betalar enligt kampanjvillkoren. Om du väljer ett annat betalningsalternativ än vad som anges i kampanjvillkoren kan du förlora din räntefria kampanj.

Exempel:

Om du köper en vara för 10 000 kronor med en räntefri kampanj på 12 månader, innebär det att du har 12 månader på dig att betala tillbaka hela beloppet utan att betala någon ränta. Du måste göra månadsbetalningar på minst 833 kronor (10 000 kronor / 12 månader).

För att behålla de räntefria villkoren måste du betala enligt kampanjvillkoren, som innebär att du betalar det aviserade beloppet varje månad. Om du missar en betalning eller inte betalar tillbaka hela beloppet inom dessa 12 månader, kommer ränta att läggas på det återstående beloppet, och det kan även tillkomma förseningsavgifter.

Observera att exemplet ovan är angivet utan eventuell kampanjavgift samt administrativa kostnader.

Hjälpte svaret dig?
139 av 274 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För vanliga ärenden eller skada som rör ditt kreditkort kan du kontakta oss via telefon eller Säkra meddelanden.

För fullständiga kontaktuppgifter och mer information, besök kontaktuppgifter för kreditkortet >

Hjälpte svaret dig?
3 av 11 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ett avslag på din ansökan om kreditkort kan bero på flera faktorer. Vid en kreditbedömning granskar vi uppgifterna i din ansökan samt informationen från den kreditupplysning vi har tagit. Dessa uppgifter vägs ihop för att göra en helhetsbedömning av din kreditvärdighet.

Vanliga orsaker till avslag kan vara:

  • Inkomstnivå: Din inkomst kan bedömas vara otillräcklig för att hantera den önskade krediten.
  • Kredithistorik: Tidigare betalningsanmärkningar eller hög skuldsättning kan påverka bedömningen negativt.
  • Kreditrisk: En sammantagen bedömning av din ekonomiska situation kan indikera en högre kreditrisk.
  • Kvar att leva på: Vi tar ansvar för att säkerställa att du har tillräckliga medel kvar att leva på efter att dina skulder och utgifter har betalats.

Eftersom bedömningen baseras på en kombination av olika faktorer är det svårt att ge en exakt anledning till avslaget.

Hjälpte svaret dig?
5 av 36 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För frågor om dina avtal kan du som privatkund skriva till oss via Mina sidor så hjälper vi dig. På Mina sidor kan du även enkelt hitta all information om dina avtal och skicka meddelanden direkt till vår kundservice via Säkra meddelanden.

Om du har en kortkredit

Du kan hantera de flesta av dina ärenden som rör din kortkredit på Wasa Kredit-appen och via Agriakortets app som du kan läsa mer om på agria.se.

Hjälpte svaret dig?
16 av 55 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ja, det finns en app för Agriakortet. Via appen Agriakortet får du full kontroll över dina transaktioner, kan se saldo och hitta din avikopia. För mer information, besök Agrias webbplats.

Hjälpte svaret dig?
103 av 238 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För att betala din månadsavi i Kivra, följ dessa steg:

  1. Registrera ditt bankkonto
    Första gången du betalar en faktura i Kivra behöver du välja vilket bankkonto betalningen ska dras ifrån. Detta görs enkelt genom att följa instruktionerna i appen eller på webbplatsen​.

  2. Använd Kivras betaltjänst
    När du har registrerat ditt bankkonto kan du betala dina fakturor direkt i Kivra. Du kan välja att betala fakturan omedelbart, på förfallodagen eller ett eget valt datum​.

  3. Signera med Mobilt BankID
    För att godkänna betalningen signerar du med Mobilt BankID. Betalningen sker utan fördröjning, precis som om du hade betalat direkt via din internetbank​​.

För mer detaljerad information, besök gärna Kivras hjälpsidor(Kivra FAQ)Behöver du ytterligare hjälp? Kontakta Kivras support på telefon 0770-45 70 00 eller support@kivra.com

Notera följande

Kivra erbjuder olika betalsätt beroende på vilken bank du har.

Hjälpte svaret dig?
27 av 52 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Om du har ett Wasa Kredit kort aktiverar du det i Wasa Kredit-appen. 

Så här gör du för att aktivera ditt kort:

  1. Logga in i appen och klicka på menyn. Om du ännu inte har Wasa Kredit-appen, läs vidare här.
  2. Välj Kort.
  3. Du kan se om ditt kort är aktiverat eller inte i kortlistan som visas i listan med dina kort.
    Rödmarkerad text Ej aktiverat innebär att kortet ännu inte är aktiverat.
  4. Klicka på raden där det står Ej aktiverat för att öppna kortet.
  5. Kortsidan öppnas. Klicka på knappen Aktivera kort.
  6. Ditt kort är nu aktiverat.

Har du ett Agriakort, aktiverar du det i Agriakortets app – läs mer om Agriakortet och appen här

I Wasa Kredit-appen hittar du även andra bra funktioner och hjälpmedel för ditt kort, läs mer om vad du kan göra i appen här.

Hjälpte svaret dig?
57 av 155 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Här hittar du allmänna villkor Wasa Kredit-kortet.

För generell information och om villkoren för de försäkringar som ingår när du handlar med kreditkortet, se denna sida.

Har du Agriakort?

Här hittar du allmänna villkor för Agriakortet.

Hjälpte svaret dig?
6 av 15 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Det hittar du på din senaste faktura/avi och även på Mina sidor. Om du har kreditkortet hittar du även en avikopia i Wasa Kredit-appen.

Kontakta oss via Mina sidor
Om du vill komma i kontakt med en handläggare ber vi dig skicka in en förfrågan via Mina sidor.

För att använda säkra meddelanden, följ anvisningarna på denna sida: Så använder du Säkra meddelanden.

Om din förfrågan gäller Agriakortet, se Agriakortets app. För mer information, besök Agrias webbplats.

Hjälpte svaret dig?
9 av 22 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


Ja, om du är sen med betalningen tillkommer vissa avgifter beroende på vilken typ av kredit du har.

För dig med kreditkort:

  • Dröjsmålsränta: Börjar gälla efter förfallodagen på din avi.
  • Påminnelseavgift: Om du är försenad 5 dagar eller mer med din betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor.

För dig med avbetalning eller Direktlån:

  • Dröjsmålsränta: Börjar gälla efter förfallodagen på din avi.
  • Påminnelseavgift: Om du är försenad 10 dagar eller mer med din betalning tillkommer en påminnelseavgift på 60 kronor på den första påminnelsen.

Avgifter för påminnelser och dröjsmålsränta debiteras i efterhand via kommande avisering. För att undvika dessa avgifter, se till att alltid betala dina fakturor i tid. 

 

Information om våra avgifter och dröjsmålsränta finner du i allmänna villkor som du fick med det avtal du tecknade med oss.

För mer information och hjälp, logga in på Mina sidor. och kontakta oss via Säkra meddelanden.

Hjälpte svaret dig?
33 av 73 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


För att säga upp ditt kreditkort, logga in på Mina sidor och använd funktionen för Säkra meddelanden så hjälper vi dig.

För mer detaljerad information, besök vår sida Så använder du Säkra meddelanden.

Hjälpte svaret dig?
124 av 195 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag


När du betalar minst 75 procent av din resa med vårt kreditkort får du ett förmånligt reseskydd som kompletterar din hemförsäkring. Tillsammans med Länsförsäkringar erbjuder vi ett av marknadens bästa reseskydd, som täcker dig och din familj (maka/make/sambo och barn skrivna på samma adress i Sverige).

För mer information och fullständiga villkor, besök vår sida om reseförsäkringen​.

Förutom reseförsäkringen ingår även andra försäkringar i kreditkortet, såsom förlängd garanti på hemelektronik och vitvaror, samt köpskydd på internetköp, läs mer om övriga försäkringar här.

Hjälpte svaret dig?
10 av 18 blev hjälpta av det här svaret. Tack för ditt svar!

Tack, för ditt svar.

Kontakta oss, så hjälper vi dig:
Kundservice Privat
Kundservice Företag