Lång livslängd och hög kvalitet nycklar till framgång i cirkulära affärsmodeller
En ny studie där man jämfört cirkulära med linjära affärsmodeller visar att lång livslängd och hög kvalitet är viktiga faktorer för lönsamhet i cirkulära affärsmodeller.
Rapporten "Från linjärt till cirkulärt" undersöker ekonomiska fördelar med övergången från traditionella affärsmodeller till modeller baserade på produkt-som-tjänst (PaaS). Genom att belysa design, livslängd, och driftsäkerhet ger studien insikter som kan hjälpa företag att navigera i den hållbara ekonomin.
Studien är ett samarbete mellan Wasa Kredit, Länsförsäkringar och RISE, med forskningsmedel från Länsförsäkringar Forskningsfond.
Prenumerationstjänsters roll i en hållbar ekonomi
Syftet med studien har varit att identifiera vilka faktorer som påverkar lönsamhetspotentialen hos prenumerationstjänster, en cirkulär affärsmodell där företag erbjuder sina produkter som tjänster snarare än att sälja dem som traditionella produkter. Kunden äger inte produkten utan betalar för användningen eller tillgången under en bestämd tid.
— Det är ett faktum att det krävs ett mer cirkulärt samhälle där material används effektivare, och där nya tekniska lösningar är viktiga för att möta Agenda 2030:s mål. Wasa Kredit ser sig som en aktiv aktör för att bidra till små- och medelstora företags omställning genom finansiering, säger Amina Bang Skanse, hållbarhetsansvarig på Wasa Kredit.
Risker och möjligheter med cirkulära ekonomier
Forskningsstudien har inkluderat både en litteraturstudie och intervjuer med företag i olika storlekar som har implementerat både linjära och cirkulära affärsmodeller. Studien visar att produkter designade för längre livslängd lämpar sig bäst för omställningen till prenumerationstjänster.
— Omställningen till en mer cirkulär ekonomi innebär både risker och möjligheter för bolagen vi investerar i och frågan kommer bli allt viktigare framöver. Rapporten bidrar till att öka vår förståelse för vad som påverkar lönsamheten vid övergången från linjära till cirkulära affärsmodeller. Samtidigt finns det mycket kvar att utforska och det är tydligt att forskningen inom det här området behöver fortsätta, säger Sofia Aulin, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Fondförvaltning.
B2B – lönsamhet med kontinuerlig drift och kapitalanpassning
Det verkar också som att modeller riktade mot företagskunder (B2B) ofta är mer lönsamma, särskilt när tjänsterna garanterar kontinuerlig och problemfri drift samtidigt som de är anpassade till kunder med kapitalbegränsningar.
— En av de viktigaste slutsatserna i rapporten är också att det saknas jämförande forskning inom området, speciellt kvantitativa studier, säger Ann-Charlotte Mellquist, enhetschef Beslutsstöd för hållbarhet, senior forskare på RISE.