logotype
  • Privat
  • Företag
  • Om oss
Privat Företag Partner Partner e-handel
  • Hem
  • Om Wasa Kredit
  • Jobba hos oss
  • Nyheter
  • Kundservice privat
    Kundservice företag
  • Sök
  • Hem
  • Privat
    • Direktlånet
      • Vad kostar det att låna?
      • Samla lån
      • Låna till fritidsprodukter
        • Låneskydd för bil- och fritidslån
      • Höja befintligt lån
      • Låna till renovering
      • Försäkra ditt lån
    • Kreditkort
      • Vad kostar kreditkortet?
      • Försäkringar
        • Förlängd garanti
        • Självriskskydd vid bärgning
        • Internetköpskydd
        • Reseförsäkring
        • Prisgaranti på köp
        • Allriskförsäkring
      • Förmåner och erbjudanden
      • Betala räkningar med kreditkortet
      • Dela upp din betalning
      • Aktivera kortet
      • Appen
    • Låneskolan
  • Företag
    • Erbjud finansiering
      • Finansiering till företagskunder
        • Restaurang och detaljhandeln
        • Industri och verkstad
        • Kontorsutrustning
      • E-handel för företagskunder
      • Finansiering till privatpersoner
      • Fordonsfinansiering
        • Finansiering i bilhandeln
        • Finansiering i fritidshandeln
      • Bli partner
    • Billeasing
      • Vad kostar en leasingbil?
      • Fördelaktiga leasingpaket
        • Audi
        • Citroën
        • DS
        • Fiat
        • Jeep
        • Kia
        • Lexus
        • Mercedes
        • Opel
        • Peugeot
        • Tesla
        • Toyota
      • Populära bilar att leasa
      • För dig som leasar
      • Billeasing A till Ö
      • Bonus Malus 2021
      • Kontakta mig för offert
    • Maskinfinansiering
      • Entreprenadmaskiner
      • Tunga fordon
      • Verkstadsindustrimaskiner
      • Skogsmaskiner
      • Lantbruksmaskiner
      • För leverantörer
      • Kontakta mig om offert
    • Finansieringstjänster
      • Avbetalning
      • Leasing
      • Hyra
      • Delbetalning
      • Funktionsavtal
      • Solcellsfinansiering
  • Om oss
    • Om Wasa Kredit
      • Ledning och styrelse
      • Finansiell information
      • Miljö och hållbarhet
      • Press och media
      • Trygg kund
        • Säkra kortbetalningar
        • Säkerhet på internet
        • Mobilt BankID
        • Personuppgifter
    • Jobba hos oss
      • Claus Brigola
      • Kamilla Fahlström
      • Douglas Tchape
      • Waleed Hassan
      • Rebecca Hambäck
      • Camilla Hodin Davidsson
      • Johanna Elfvin
    • Nyheter
  • Kundservice
    • Privat
    • Företag
  • Start
  • Om oss
  • Nyheter
  • 2020
  • Se upp för nätfiske och mejl

Se upp för nätfiske och mejl

I spåren av Coronaviruset ökar antalet bedragare som försöker lura privatpersoner på pengar och känslig information.

Kvinna vid dator utomhus

Det handlar om falska mejl om Corona eller Covid-19, om falska fakturor eller bedragare som ringer upp för att lura till sig lösenord, kortnummer och bank-id. 

Nätfiske (phishing) har tyvärr blivit vanligare i samband med stora krissituationer när bedragare utnyttjar människors rädsla och jakt på information som beten. Nätfiske handlar om bedragare som ringer eller skickar ett mejl och utger sig för att vara ett företag eller en myndighet. Bedragaren frågar efter personlig information, till exempel lösenord, konto- eller kortnummer. 

Lämna aldrig ut några uppgifter eller logga in åt någon annan, oavsett vem som frågar. Det rådet kommer från polisen som varnar för bedragare som ringer upp och säger att de ska komma och testa om personerna har corona, bara de anger sitt kortnummer eller bank-id. 

Hur kan man skydda sig från nätfiske?

Var uppmärksam. Var källkritisk. Tänk på att varken banker eller myndigheter ringer eller skickar ut mejl där de frågar efter känslig personlig information. 

Var extra uppmärksam på e-postkampanjer som handlar om Covid-19 och Corona. Avsändaren kan vara ett kriminellt nätverk som använder rädsla som morot för att övertyga dig om att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil. 

  • Tänk både en, två och tre gånger innan du öppnar en bifogad fil i ett mejl från okänd avsändare.
  • Granska mejlet noga om innehållet ser underligt ut även om avsändaren utger sig för att vara en myndighet, vårdcentral, bank m.fl.
  • En länk kan leda till skadlig kod som smittar och skadar din dator eller telefon
  • Dela inte mejl eller inlogg på sociala medier om du är osäker på vem avsändaren är eller på innehållet

Några vanliga exempel på lurendrejeri är att bedragaren ber om pengar för att hitta ett botemedel för Covid-19. Mejl med förälder eller vårdnadshavare i ämnesraden erbjuder falska guider för hur du kan skydda din familj och dina vänner från Coronaviruset.  

Läs mer på Polisens sida: Bedrägeri - skydda dig 

Vanliga frågor

Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. 

Bedrägeriförsök via telefon (vishing)  

Kundtjänstbedrägerier går till så att bedragarna ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med överenstämma med bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som berättar att du snart kommer att bli uppringd av din bank. De som ringer påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. Bedragarna ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID som sedan används för att stjäla pengar eeller ge ett BankID till en annan person. 

Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?

UC erbjuder privatpersoner tjänsten ID-Skydd vilket innebär att du får ett meddelande när din kreditupplysning hos UC ändras. Skulle du bli ID-kapad får du hjälp dygnet runt. 

Hur kommer jag i kontakt med er?

Telefon

Företag 08-635 37 00
Privat 08-635 36 00

Vi har öppet helgfria vardagar 9-17. 

Säkra meddelanden

Skriv till oss via Säkra meddelanden på Mina sidor. Mina Sidor är öppet dygnet runt och när vi svarat dig skickas ett mejl till din inkorg. 

Det är högt tryck på både telefon och inkommande meddelanden. Vi gör vårt bästa för att svara så snabbt som möjligt på era meddelanden och samtal och hoppas att ni har förståelse för denna situation.

Jag måste spärra mitt kort, hur gör jag?

För att spärra kortet ringer du Spärrservice på telefon 010-494 7002.
Är du utomlands ringer du +46 10-494 70 02.

Spärrservice har öppet dygnet runt och accepterar collect call.

För beställning av nytt kort, välkommen att ringa oss på telefon 08-635 36 00, gärna något dygn efter att du spärrat ditt kort.

Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?

Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld ska du omgående kontakta vår kreditavdelning på 08-635 37 45 så att vi så fort som möjligt kan stoppa eventuella utbetalningar.

Du ska även polisanmäla händelsen och spärra din kreditupplysning hos UC. Genom att spärra din kreditupplysning försvårar du för nya bedrägerier. 

Hjälp mig att

Ansöka om privatlån
Logga in på Mina Sidor
Ansöka om kreditkort
Aktivera kortet
Räkna på billeasing
Betala med autogiro
Anmäla e-faktura
Bli samarbetspartner

Läs mer om

Leasing
Avbetalning
Delbetalning
Olika lån och räntor
Populära bilar att leasa
Billeasing A till Ö
Solcellsfinansiering

Om oss

Om Wasa Kredit
Nyheter
Miljö & hållbarhet
Finansiellt
Appen
Jobba hos oss

Kundservice

Ring 08-635 38 00
Våra kontor & adresser
Blanketter privatkund
Blanketter företagskund
Om vi inte är överens

Följ oss

LinkedIn  Youtube

Tyck till

Till toppen
  • Personuppgifter
  • Cookies
  • Användarvillkor
  • Kontaktuppgifter
  • En del av länsförsäkringsgruppen
Modal title
...

Din integritet är viktig

Den här siten använder cookies och tredjepartstjänster för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.

Men eftersom din integritet är viktigt för oss kan du välja att anpassa inställningarna för vilken information som samlas in eller godkänna att vi gör det direkt.

Anpassa dina integritetsinställningar

Den här siten använder cookies och tredjepartstjänster för att förbättra funktionaliteten på webbplatsen.

Här kan du välja vilken information som samlas in för att anpassa dina behov.


Vi behöver lagra viss data för att siten ska fungera som den ska. Detta säkerställer bland annat information kring inloggade användare och går inte att stänga av.

Detaljer
  • Sesionsidentitet

    Cookie: ASP.NET_SessionId

    Teknisk cookie som enbart används som identitet för sessionen och för inlogg för administratörer av applikationen.
    Denna data tas bort när du stänger webbläsaren.

  • Varningsrutor

    Cookie: Information_Area_x

    Teknisk cookie som känner av om användaren stängt av varningsrutor eller ej så att de inte dyker upp varje gång en ny del av siten laddas in.
    Denna data tas bort när du stänger webbläsaren

  • Sessionsinställningar

    Cookie (Local Storage): integrity-settings

    Teknisk cookie som lagrar vilka integritetsinställningar som gjorts.
    Denna data lagras på datorn i en månad.

  • Episerver

    Cookie: .EPiForm_VisitorIdentifier, .EPiForm_BID och EPiForm_{FormGuid}:{Username}

    Teknisk cookie som lagrar funktionell information för formulär på siten.
    Denna data lagras på datorn i 90 dagar.

  • Google reCaptcha

    Analyserar användarens beteende på datorn för att avgöra om det är en riktigt människa eller en mjukvara som styr.
    Denna data skickas till Google för analys.

    Läs mer

Används för att samla in statistik för hur besökare navigerar på siten. Detta är viktigt för att vi ska förbättra upplevelsen och få det så lätt som möjligt att hitta den information man söker.

Detaljer
  • Google Analytics

    Cookie: _ga, _ga_x

    Använder flera cookies som alltid har namn som börjar med "_ga".
    Denna cookie lagras i webbläsaren i ca två år.

    Läs mer
  • Siteimprove

    Cookie: AWSELBCORS, nmstat

    Läs mer