"Som säljare arbetar du med service – du behöver lyssna mer än du pratar"

Jag heter Göran Kjellberg och har alltid arbetat inom försäljning. Jag började min säljkarriär med att sälja kycklingar och höns till mindre äggproducenter och bönder. Därefter blev det försäljning av datorer ett antal år, först till utbildningssektorn och därefter mot företagsmarknaden.

Finansiering hjälper våra kunder

Det var när jag började jobba med försäljning av större grafiska system där vi erbjöd finansieringslösningar som jag upptäckte det var intressant och effektivt att erbjuda finansiering till våra kunder, och då ville jag testa att jobba med det på heltid.

Började titta på jobb inom finansbranschen och då dök det upp ett jobb inom bilfinansiering här på Wasa Kredit, jag sökte direkt och det var för över tjugo år sen. Jag tycker fortfarande det är intressant och kul.

Kundrelationerna betyder allt

Framgångsfaktorerna för mig som säljare är att jag är personlig, nyfiken och att jag arbetar långsiktigt. Det bästa med mitt jobb är att jag träffar så många trevliga kunder och att jag kan påverka och arbeta på sätt som gör att det blir en win-win-situation för både mig och företaget. En bra relation bygger på att man vågar gå bortom det rent professionella och bara är människor också, med en mix av både affärer och personliga intressen. 

Sen trivs jag dessutom även väldigt bra med mina kunniga kollegor. Vi jobbar med samma värderingar i ryggen och hjälper alltid varandra när det behövs. 

Vad är det som gör en bra säljare? 

Mycket handlar om att uppfylla kundens förväntningar. Som till exempel att ge återkoppling på samtal, mejl, sms och svara på eventuella frågor och funderingar. Det handlar också om att kunna ge relevanta råd till kunden. Sen ska man försöka att så ofta som möjligt överträffa kundens förväntningar.

Till den som vill arbeta med försäljning så vill jag säga att det är viktigt att förstå att du som säljare arbetar med service. Du ska lyssna mer än du pratar, vara uppriktigt intresserad av att veta mycket om kunden. Fråga mycket om och kring kundens verksamhet, på så vis får du möjlighet att erbjuda rätt produkter i ditt sortiment, som hjälper din kund.

Det visste du inte om mig

För något år sen var jag med på ”Halv åtta hos mig” på TV4. Det gav mig mersmak så idag har jag en egen Youtube-kanal med många prenumeranter där jag lagar mat ihop med min katt.


Nyfiken på att veta mer om oss?

Se till att följa oss på LinkedIn. Vi uppdaterar regelbundet med nya medarbetarberättelser, interna aktiviteter, kundberättelser, utbildande innehåll och massa annat intressant.