E-faktura för företag

Du som företagskund kan välja att säkert ta emot och betala e-fakturor direkt i internetbanken.

Vi erbjuder företag e-faktura för att smidigt och säkert sköta betalningar via internetbanken. Med digitala fakturor sparar du tid och minskar administrationsavgiften per faktura.

Så här fungerar det

Tjänsten fungerar på samma sätt som vid privat e-faktura. Alla betaluppgifter som OCR-nummer är förifyllda så betalningen blir enkel och korrekt. 

Vill du anmäla e-faktura loggar du in på din internetbank och ansluter där. Vid nästa avisering får ni fakturan digitalt till internetbanken. 

För dig som privatkund

Vi erbjuder även e-faktura till dig som privatkund för att du smidigt ska kunna sköta betalningar via internetbanken.

Läs mer om e-faktura för privatpersoner 

Frågor och svar om e-faktura företag

Vad är skillnaden mellan EDI-faktura och e-faktura företag?

EDI-faktura: Skickas elektroniskt i formaten Svefaktura eller PEPPOL direkt till företagets affärssystem. Denna tjänst erbjuds företagare som leasar eller hyr utrustning via oss. E-faktura företag: Skickas direkt till företagets internetbank, där betalningsuppgifterna är förifyllda för enkel hantering. För mer information om våra digitala faktureringstjänster, besök vår sida om digitala tjänster för företag .

Vad är skillnaden mellan PDF-faktura och e-faktura företag?

PDF-faktura: Skickas till din e-postadress och är en digital version av en pappersfaktura. E-faktura företag: Skickas direkt till din internetbank, där betalningsuppgifterna är förifyllda för enkel och säker hantering. För mer information besök vår sida om våra digitala tjänster för företag >

Kostar det någonting att ha e-faktura företag?

Kostnaden för att använda e-faktura för företag kan variera beroende på vilken tjänst du har hos din bank. Vissa banker erbjuder e-faktura som en kostnadsfri tjänst, medan andra kan ta ut en avgift för denna service. För att få exakt information om kostnader och eventuella avgifter, kontakta din bank. Läs mer om e-faktura för företag samt hur du anmäler det .

Hur anmäler jag e-faktura för företag?

Du gör anmälan direkt via din internetbank. Vid nästa avisering får du din digitala faktura direkt till internetbanken. För mer information och anmälan, besök vår sida för e-faktura för företag ​. Om ditt företag vill ha EDI-faktura i formaten Svefaktura eller PEPPOL, vilket skickas direkt till företagets affärssystem, besök vår sida för EDI-faktura ​.

Vad är fördelarna med e-faktura för företag?

Om ditt ekonomisystem är anslutet till Svefaktura eller PEPPOL kan e-fakturor skickas elektroniskt direkt in i ekonomisystemet. Förutom att det är ett miljövänligare alternativ finns det många andra fördelar med att välja e-faktura: Enkel hantering: Inga OCR-nummer eller referenser behöver anges, alla uppgifter för att betala fakturan är redan ifyllda. Bättre överblick: Du får en bra överblick över dina avier och fakturor eftersom de finns tillgängliga i ekonomisystemet. Ökad flexibilitet: Du kan ta emot och betala din faktura oavsett var du befinner dig geografiskt. Säkerhet: Fakturorna riskerar inte att försvinna i posthanteringen, vilket ger en säkrare hantering. Du kan  anmäla e-faktura här.