Elbilar – så funkar det!
Var tredje bil som såldes under förra året var en elbil eller laddhybrid. Men vad är skillnaden mellan elbil, hybrid och vätgasbil? Vi hjälper dig reda ut begreppen.

Kanske har du som många andra funderat på att skaffa en elbil eller en bil som går på miljöbränsle nästa gång det är dags att byta bil. Bättre för miljön och el är billigare än bensin och diesel. Det finns också en miljöbonus att få för den som köper elbil. Men hur funkar det egentligen med de olika varianterna, och hur lätt är det att ladda bilen på en resa? Vi hjälper dig få koll på vad som gäller.
Vad är skillnaden mellan en elbil, hybrid och en vätgasbil?
-
Elbil körs helt på el
En elbil körs helt på el och kan laddas med en laddbox hemma på runt 8 timmar. En snabbladdning på en av de laddstationer som finns längs med vägarna kan ge en laddning på upp till 80 % på dryga halvtimmen, beroende på batteristorlek och vilken effekt ens bil kan ta emot. Det är olika för olika modeller så kolla upp vad som gäller innan du väljer bil. Det vanliga är att det tar 1-2 timmar att ladda fullt med en snabbladdning.
-
Hybrid växlar mellan motorer
Hybriden har både en elmotor och en motor som går på bensin eller diesel. När du kör laddas batteriet till elmotorn. Bilen växlar automatiskt mellan de olika motorerna och på så sätt hålls bränsleförbrukningen nere. En laddhybrid går också på både el och bränsle men kan laddas på station eller med en laddbox hemma och har större räckvidd, cirka 5-8 mil med elmotorn.
-
Vätgasbil går på miljöbränsle
En bränslecellsbil är en typ av elbil som går på vätgas, ett miljöbränsle som kan framställas av sol- och vindenergi. Vätgasbilen tankas full på några minuter, går att köra minst 50 mil på en tank, påverkas inte av kyla och ger endast vattenånga som utsläpp.
Det låter som ett lätt val men i realiteten är det lite knepigare. Bilarna produceras än så länge bara i liten skala, och prislappen blir därefter, runt 800 000 kr. Dessutom är det svårt att tanka, det finns i nuläget bara fem vätgasstationer i Sverige och resten av Europa ligger också efter i infrastruktur. Så för att det ska funka smidigt att ha en vätgasbil måste förutsättningarna förbättras. Men kanske kan det vara framtidens melodi? Flera stora biltillverkare tror på utvecklingen och exempelvis Toyota, satsar på massproduktion av bränslecellsbilar och räknar med att deras vätgasbilar ska kosta ungefär som dagens elhybridbilar inom en tioårsperiod.
Miljöaspekter
Inom hela fordonsindustrin sker nu en energiväxling från fossilbränsle till eldrivna bilar. Men att tillverka batterier är inte en klimatneutral process, inte heller att producera el. Tillverkningen av batterier ger ett stort miljöavtryck.
Experterna menar att det ändå är ett bättre alternativ på längre sikt då batterierna både kan återanvändas och återvinnas, till skillnad från fossilt bränsle. Vätgasen är ett rent alternativ då framställningen sker via vind- och solkraft, och utsläppet från bränslecellsbilar är enbart vattenånga.
Går det att åka på roadtrip med elbil?
Elbilen är perfekt för kortare färder i stan men ska man åka längre krävs mer planering och tid. En full tank räcker ungefär 30-40 mil, och det blir allt glesare med laddstationer i takt med att man kör längre norrut. Väl på en mack ska det finnas en ledig laddstation, annars blir det till att vänta på sin tur, något som kan ta sin lilla tid. Är det kallt blir räckvidden mindre, en runt 20 mil per laddning. Det gäller alltså att planera sin färd.
På exempelvis Eniro finns laddstationer i Sverige, Norge och Finland utmärkta. Många biltillverkare erbjuder även appar som visar vilka laddstationer som passar för trippen och om det är ledigt vid laddstolparna. Laddtiderna minskar även allt mer för nya bilmodeller.
Med laddhybriden finns möjligheten att slippa laddstoppen och bara köra på, men då med fossilt drivmedel.
Bättre förutsättningar i framtiden
Infrastrukturen för laddstationer i Sverige blir allt bättre och Trafikverket planerar stöd till utbyggnaden av laddning i glesbygd. När det gäller vätgasbilar så har regeringen, mot bakgrund av det stora intresset från framför allt industrin och transportnäringen, gett Energimyndigheten i uppdrag att ta fram en nationell vätgasstrategi som ska vara klar 31 juli 2021. Målet är att utveckla och ta till vara möjligheterna med vätgas och elektrobränslen och underlätta energiomställningen.
Källa: Msverige.se, forskning.se, energimyndigheten.se