Hållbarhet 2025: utmaningar och möjligheter för svenska företag
Hållbarhet blir en allt viktigare affärsfråga för svenska företag. Amina Bang Skanse, hållbarhetsansvarig på Wasa Kredit, delar insikter om de största utmaningarna och möjligheterna 2025 – och hur företag kan anpassa sig.

Nya regelverk, förändrade marknadskrav och en ökad medvetenhet kring klimatpåverkan ställer högre krav – men skapar också nya möjligheter. Genom att integrera hållbarhet i affärsstrategin kan företag stärka sin konkurrenskraft och framtidssäkra verksamheten.
Vad krävs för att framtidssäkra företag?
Företag behöver förstå både möjligheter och risker utifrån ett helhetsperspektiv och identifiera affärspotential kopplat till hållbarhet, och inte bara att leva upp till de nya regelverken som CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) som är EU:s direktiv för hållbarhetsrapportering. Som tillverkande bolag kan det exempelvis handla om att designa produkter på ett nytt sätt som kräver lägre användning av jungfruliga material.
Tre hållbarhetsfaktorer som påverkar företag 2025
-
Cirkularitet och biologisk mångfald
-
Energiomställning
- Navigering kring regelverk
EU:s roll i hållbarhetsomställningen
Under 2025 kommer ett förslag om ett 2040-mål på 90 procents utsläppsminskning (jämfört med 1990), Clean Industrial Act och en flerårig budgetram som kommer påverka de olika EU-stöden. Även små och medelstora företag måste förbereda sig, särskilt i rollen som en del av värdekedjor där krav på leverantörer och kunder intensifieras.
Vad händer här i Sverige under våren?
Klimatpolitiska rådets rapport i mars blir en höjdpunkt. Jordbrukssektorn, som står inför en stor omställning men också spelar en avgörande roll för Sveriges motståndskraft, kommer att vara i fokus.