Företag stärker sin konkurrenskraft genom cirkulär ekonomi
Allt fler nordiska företag satsar på cirkulära strategier, enligt rapporten Circular Economy Outlook Nordics 2024. Amina Bang Skanse, hållbarhetsansvarig, menar att ökad cirkularitet inte bara stärker miljöarbetet utan också skapar långsiktig konkurrenskraft.
Företag som satsar på cirkulära strategier stärker sin konkurrenskraft och minskar sin miljöpåverkan. Genom att integrera hållbarhet i affärsplanen och optimera resursanvändningen tar de steg mot en mer hållbar framtid.
Enligt rapporten Circular Economy Outlook Nordics 2024, som RISE och Cradlenet har tagit fram tillsammans med flera nordiska aktörer, satsar allt fler företag på cirkulär ekonomi. Studien omfattar 809 börsnoterade företag i Norden och visar att 21 procent av företagen redan har infört cirkulära affärsstrategier. Tillverkande företag som minskar sin resursanvändning och återvinner material tar inte bara miljöhänsyn. De blir också mer effektiva och stärker sin position på marknaden.
Ökad cirkularitet ger konkurrensfördelar
Amina Bang Skanse, hållbarhetsansvarig, understryker att företag som arbetar aktivt med cirkulära strategier skapar fler möjligheter:
– Cirkulära lösningar handlar inte bara om att ta ansvar för miljön. De ger företag en tydlig konkurrensfördel. Undersökningen visar att över 70 procent av företagen tror att ökad cirkularitet är nyckeln till långsiktig konkurrenskraft.
Företag som ställer om skapar nya värden genom att förlänga produktlivscykler, men en stor del av potentialen finns redan i designfasen.
– Det är lätt att se att en förlängning av produktlivscykler ökar cirkulariteten, men en stor del av värdet skapas redan i designfasen. Uppskattningsvis avgörs 50 procent av cirkulariteten där. En genomtänkt design kan både minska resursanvändningen och stärka konkurrenskraften genom hela värdekedjan. säger Amina Bang Skanse.
Samarbete driver hållbar utveckling
Som medlemmar i Cradlenet deltar vi aktivt i att främja cirkulär ekonomi.
Rapporten Circular Economy Outlook Nordics 2024 visar hur företag i Norden redan nu leder vägen mot en mer hållbar och cirkulär ekonomi. Genom att agera idag kan företag både stärka sin konkurrenskraft och bidra till att nå klimatmålen.