Ökning av bedrägeriförsök – så synar du bluffen
Under augusti har vi sett en ökning av bedrägeriförsök via sms där bedragare utger sig för att vara Wasa Kredit. Här får du veta hur du känner igen ett bedrägeriförsök och vad du bör göra för att skydda dig.
Bedrägeriförsök har ökat under augusti, där bedragare utger sig för att representera Wasa Kredit. Dessa försök kan ta sig uttryck via sms eller telefonsamtal, där mottagaren blir uppmanad att logga in med BankID eller lämna ut personliga uppgifter.
Vi vill understryka att vi aldrig kontaktar dig som inte är kund hos oss och ber dig logga in med BankID.
Så här kan ett bedrägeriförsök se ut
Scenariot kan variera, men de vanligaste är:
- Mottagaren får ett sms där det står att en låneansökan mottagits hos Wasa Kredit.
- Bedragarna kan även hävda att en ansökan om ett "Guldkort" har beviljats.
- I vissa fall uppmanas mottagaren att ringa ett nummer som kopierar vårt välkomstmeddelande för att verka autentiskt.
Efter att ha ringt upp, blir personen ofta uppringd igen av bedragaren som uppmanar att logga in med BankID. Det är viktigt att inte följa dessa anvisningar.
Steg för att hantera sms-bedrägerier
- Var förberedd: Om du känner till hur dessa typer av sms kan se ut, minskar du risken för att bli stressad och ta förhastade beslut.
- Klicka inte på länkar: Klicka aldrig på några länkar som skickas till dig i misstänkta sms.
- Använd aldrig hänvisade nummer: Använd aldrig de telefonnummer som hänvisas i sms eller annan misstänkt kontakt. Om du behöver komma i kontakt med oss, använd alltid de kontaktuppgifter som finns på vår officiella hemsida.
- Rapportera misstänkta sms: Om du har mottagit ett misstänkt sms, kan du vidarebefordra det till 7726 för att rapportera bedrägeriförsök till din mobiloperatör.
Läs mer om generella säkerhetstips på vår Trygg kund-sida >
Vi arbetar aktivt för att förhindra dessa bedrägerier och har kontinuerlig kontakt med operatörerna för att spärra misstänkta telefonnummer. Vi uppmanar dig som kund eller besökare att vara extra uppmärksam.