Kommer vi behöva körkort i framtiden?
Kommer vi köra bil själva eller bara låta oss transporteras om självstyrande bilar blir standard i framtiden? Följ med på en resa in i framtidens bilmarknad.
Johan Palmér på marknadsanalysföretaget Vroom berättar om dagens trender på bilmarknaden och tar oss med på en spaning in i framtiden. Efter 25 år i branschen ser Johan Palmér en bil- och fordonsmarknad som börjat förändras på allvar.
– Utvecklingen går snabbt framåt på en hittills ganska traditionell marknad och vi ser flera nya trender som växer sig starkare, säger Johan. Digitaliseringen tar över vårt konsumentbeteende även när det gäller bilinköp. Återförsäljarledet är på väg att förändras. Vi går från att besöka en fysisk återförsäljare för att köpa vår bil till att beställa den på nätet till en viss månadskostnad samt för en bestämd nyttjandeperiod, och sedan hämta ut den på en leveransanläggning.
Från kombi till SUV
För tio år sen var Sverige det stora kombilandet. Bilen för dagen var en fyrhjulsdriven diesel automatkombi, medan stadsjeepen var lite hånad. Idag toppar högre laddbara SUV-modeller nyköpslistan.
– Här tror jag att trenden kommer att gå mot lägre bilar. Luftmotståndet är större för högre bilar, vilket påverkar bilars effektivitet och räckvidd negativt, det blir särskilt tydligt för elbilar. Batterierna kommer att utvecklas och bli både mindre och effektivare med tiden, säger Johan.
Klimatmål och CO2-utsläpp i fokus
Idag står laddbara bilar för nära hälften av alla nyregistrerade bilar i Sverige. Klimatmålen gör att renodlade elbilar kommer att dominera på sikt, tror Johan. Laddhybrid är mer en övergångsbil under tiden elbilen utvecklas och blir billigare, effektivare och får längre räckvidd. Man kan säga att den haft en viktig uppgift i att hjälpa oss konsumenter att våga ta steget mot elbilen.
– När samhället säkrat elförsörjningen, snabbladdningstationerna blir fler och oron för att bli stående försvinner, kommer elbilen förmodligen att ta över helt.
– Det är intressant att se hur bilannonserna ser ut nu jämfört med för några år sen. Då pratades det om acceleration och körglädje. Idag är det fokus på CO2-avtryck och räckvidd.
Självkörande fordon nästa steg
På säkerhetssidan så handlade det tidigare mycket om ABS, låsningsfria bromsar och ESP. Idag har alla bilar som säljs på den svenska marknaden en mycket hög säkerhetsnivå med stabiliseringsfunktion, autobroms och en hög krocksäkerhet. Nästa steg för att ytterligare öka säkerheten är självkörande bilar.
– Det blir en annan typ av produkt. Här handlar det mindre om att köra bilen och mer om att transportera sig. Man kanske vill jobba eller pyssla med annat under tiden. Det som bromsar utvecklingen är ansvarsfrågan. Vems fel är det om det händer en olycka? Det måste regleras innan självkörande bilar kan bli en naturlig del av samhället, säger Johan.
Frågan är om morgondagens ungdom ens behöver ta körkort om nästan alla fordon är självkörande. Och hur säker är man egentligen som förare om man bara undantagsvis kör själv?
Drönare och jetpack
Är framtidens luftrum fullt av drönare och människor som flyger fram med jetpack på ryggen?
– Jag tror att drönare kommer att användas mer för olika varutransporter framöver och att det dröjer innan människor flyger fram. Det handlar inte primärt om tekniken, för den utvecklas snabbt, utan om hur vi hanterar det, med tanke på att vi ännu inte löst ansvarsfrågan med självkörande fordon.
Amerikanska Robb Report berättar i en artikel från augusti i år om världens första flygande MC som nu klarat alla flygtest och är redo för den kommersiella marknaden 2023. Den kommer att kosta runt fyra miljoner kronor, ha en flygtid på 15 minuter och vara både körbar och självgående. Snart läge alltså att inte bara kolla åt höger och vänster i trafiken utan att bokstavligen börja se upp!
vroom
vroom är sedan 1997 Sveriges ledande auktoritet inom statistik, historik och marknadsinformation på den svenska fordonsmarknaden.