Nytt gränsvärde ger plus för laddhybriden och minus för transportbilen
Regeringspartierna har tillsammans med Centerpartiet och Liberalerna lagt fram ett förslag om att ändra utsläppsgränsen för klimatbonusbilar från 60 till 70 gram per kilometer från 1 januari 2020.
Vid årsskiftet införs den tuffare mätmetoden WLTP som ger 20-25 procent högre utsläppsvärden för fordon som drivs med bensin och dieselmotorer. De nya reglerna gäller endast nya bilar som blir skattepliktiga från och med årsskiftet.
Förslaget med ett nytt gränsvärde innebär att många populära laddhybrider kan behålla sin miljöbilsbonus även nästa år. Syftet är att mildra förändringen så att hybridbilar som i år får bonus även får det nästa år. Men för transportbilar och förmånsbilar blir det dyrare, speciellt för lätta lastbilar som har ett begränsat utbud av miljöklassade fordon.
WLTP slår hårt mot förmånsbilar
Anledningen är körcykeln WLTP som ger betydligt tuffare utsläppsvärden än NEDC. Det innebär i sin tur att efter årsskiftet ökar fordons- och förmånsskatt på nyregistrerade bilar. Förmånsskatten ökar också genom att värdet av fordonsskatten läggs ovanpå förmånsvärdet och totalsumman beskattas.
Förslaget med att höja gränsvärdet från 60 till 70 gram per kilometer är fördelaktigt för många laddhybrider som med WLTP för förhöjda utsläppsvärden. Men för den som vill byta förmånsbil efter årsskiftet kan det bli en rejäl skatteökning. Om vi jämför en fyra år gamla Audi A4 40 TDI med den senaste modellen så ökar koldioxidvärdet med 27 g/km, fordonsskatten med drygt 5 000 kr och förmånsskatten med drygt 17 000 kr. (Tjänstebilsfakta 3/2019)
Även transportbilarna beskattas hårdare
Fordonsskatten, så kallade bonus-malus, infördes i fjol sommar och gäller fram till årsskiftet. Den beräknas på NEDC och innebär att ägare av en elbil, gasbil eller en laddhybrid som har ett gränsvärde på 60 gram koldioxid per kilometer, premieras med en bonus på mellan 10 000 och 60 000 kr år. Ägare av fordon med högre koldioxidutsläpp får istället betala en malus, en straffskatt för fordon.
Från 1 januari 2020 beräknas fordonskatten på WLTP och utsläppsgränsen för en klimatbonusbil höjs till 70 gram koldioxid per kilometer. Straffskatten för varje gram koldioxid över 95 gram per km blir 82 kr, och för utsläpp över 140 gram per km gäller 107 kr per gram.
WLTP drabbar transportfordon särskilt hårt eftersom utbudet av miljöklassade transportbilar är begränsat. Särskilt lätta lastbilar kan efter årsskiftet få ökade kostnader med upp till 20 000 kr dyrare per år. Risken med höjd straffskatt kan också bli är att många transportföretag, speciellt små företag, väljer att köra vidare med gamla fordon istället för att investera i nya säkrare fordon.
Pengar till fler laddstolpar
Det nya budgetförslaget innehåller även 150 miljoner till laddinfrastrukturen. Under de tre kommande ska hela landet att utökas med 300 laddplatser framför allt i Norrlands inland, Värmland och Gävleborg.