Se upp för nätfiske och mejl

I spåren av Coronaviruset ökar antalet bedragare som försöker lura privatpersoner på pengar och känslig information.

Det handlar om falska mejl om Corona eller Covid-19, om falska fakturor eller bedragare som ringer upp för att lura till sig lösenord, kortnummer och bank-id. 

Nätfiske (phishing) har tyvärr blivit vanligare i samband med stora krissituationer när bedragare utnyttjar människors rädsla och jakt på information som beten. Nätfiske handlar om bedragare som ringer eller skickar ett mejl och utger sig för att vara ett företag eller en myndighet. Bedragaren frågar efter personlig information, till exempel lösenord, konto- eller kortnummer. 

Lämna aldrig ut några uppgifter eller logga in åt någon annan, oavsett vem som frågar. Det rådet kommer från polisen som varnar för bedragare som ringer upp och säger att de ska komma och testa om personerna har corona, bara de anger sitt kortnummer eller bank-id. 

Hur kan man skydda sig från nätfiske?

Var uppmärksam. Var källkritisk. Tänk på att varken banker eller myndigheter ringer eller skickar ut mejl där de frågar efter känslig personlig information. 

Var extra uppmärksam på e-postkampanjer som handlar om Covid-19 och Corona. Avsändaren kan vara ett kriminellt nätverk som använder rädsla som morot för att övertyga dig om att klicka på en länk eller öppna en bifogad fil. 

  • Tänk både en, två och tre gånger innan du öppnar en bifogad fil i ett mejl från okänd avsändare.
  • Granska mejlet noga om innehållet ser underligt ut även om avsändaren utger sig för att vara en myndighet, vårdcentral, bank m.fl.
  • En länk kan leda till skadlig kod som smittar och skadar din dator eller telefon
  • Dela inte mejl eller inlogg på sociala medier om du är osäker på vem avsändaren är eller på innehållet

Några vanliga exempel på lurendrejeri är att bedragaren ber om pengar för att hitta ett botemedel för Covid-19. Mejl med förälder eller vårdnadshavare i ämnesraden erbjuder falska guider för hur du kan skydda din familj och dina vänner från Coronaviruset.  

Läs mer på Polisens sida: Bedrägeri - skydda dig 

Vanliga frågor

Om visselblåsning

Om du misstänker missförhållanden eller oegentligheter kan du rapportera dina misstankar via vår visselblåsarfunktion. Du behöver inte ha bevis, men alla meddelanden ska lämnas i god tro. Här kan du läsa om vad som gäller vid visselblåsning och hur du går tillväga för att anmäla missförhållanden och oegentligheter.

Hur gör jag för att skydda mig mot bedrägeriförsök via telefon?

Vi kontaktar aldrig våra kunder via telefon, chatt, sms eller e-post och uppmanar dem att verifiera sig eller logga in med Mobilt BankID, eller uppge sina inloggningsuppgifter eller kortnummer. Bedrägeriförsök via telefon (vishing): Kundtjänstbedrägerier sker genom att bedragare ringer upp och utger sig för att vara från din banks kundtjänst eller säkerhetsavdelning. Numret kan till och med matcha bankens egna nummer. Innan de ringer kan du också ha fått ett samtal från "polisen" som informerar om att du snart kommer att bli uppringd av din bank. Bedragarna påstår exempelvis att någon försökt ta ut pengar från ditt konto och att de kan stoppa det med hjälp av din säkerhetsdosa eller BankID. De ber dig om koder från säkerhetsdosan eller signering med BankID, som sedan används för att stjäla pengar eller ge ett BankID till en annan person. För att skydda dig mot dessa typer av bedrägerier: Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter eller koder till någon. Logga inte in på uppmaning av någon som kontaktar dig via telefon, sms, e-post eller chatt. Kontakta alltid din bank direkt via officiella kanaler om du är osäker. För mer information om hur du kan skydda dig mot bedrägerier, besök våra Trygg Kund-sidor: Säkerhet på Internet .

Vad innebär banksekretess?

Banksekretess innebär att all information som du delar med oss, oavsett om den är skriftlig eller muntlig, hålls konfidentiell. Detta gäller alla våra kontakter och affärsförbindelser med dig. Banksekretessen är en grundläggande princip som säkerställer att du kan vända dig till oss för råd och hjälp utan att behöva oroa dig för att dina uppgifter ska delas med utomstående parter. Endast du som kund har tillgång till dina uppgifter. Du kan tryggt och enkelt kommunicera med oss genom Säkra meddelanden på vår självserviceportal Mina sidor. Om du inte har möjlighet att själv kontakta oss kan du ge någon annan rätt att företräda dig i dina ärenden genom att utfärda en  fullmakt . Läs mer:   Så använder du Säkra meddelanden

Vad ska jag göra om jag utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld?

Om du har utsatts för bedrägeri eller identitetsstöld, följ dessa steg: Polisanmäl händelsen : Kontakta polisen och gör en anmälan så snart som möjligt. Kontakta oss : Logga in på Mina sidor och använd Säkra meddelanden för att rapportera händelsen och få hjälp och råd. Spärra din kreditupplysning hos UC : Genom att spärra din kreditupplysning minskar du risken för ytterligare bedrägerier. Läs om hur du går tillväga på UCs webbplats. Läs mer: Så här använder du dig av Säkra meddelanden

Hur kan jag skydda mig mot bedrägerier på internet?

För att skydda dig mot bedrägerier på Internet kan du använda olika tjänster och följa vissa riktlinjer. Ett sätt är att använda tjänsten ID-Skydd från UC, som meddelar dig om någon har gjort en förfrågan eller ändring i din ekonomiska information, och erbjuder hjälp dygnet runt vid ID-kapning. För fler tips och råd om hur du kan skydda dig online, besök gärna våra Trygg kund-sidor: Säkerhet på Internet .

Relaterade länkar