Enklare att tänka hållbart vid köp av bil

Med nya testmetoden WLTP blir det enklare att tänka hållbart vid köp av bil. Men vad innebär den nya metoden och varför skärptes reglerna?

Det är snart ett år sedan den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) trädde i kraft i Europa. Det primära syftet med WLTP är att ge bilköparen en möjlighet att jämföra olika bilmodellers koldioxidutsläpp och bränsleekonomi. WLTP ska också säkerställa att nya bilar inte släpper ut mer koldioxid än vad EU-kommissionen har fastställt.

I mars 2019 skärpte EU-kommissionen reglerna efter att ett flertal biltillverkare trimmat sina värden så att höga förbrukningsvärden gav intrycket av att utsläppen minskade över tid. EU-kommissionen bestämde att varje testkörning ska göras på snålast möjliga sätt samt använda inbyggda funktioner som kan bidra till mindre utsläpp och en lägre bränsleförbrukning.

WLTP ersätter den gamla körcykeln NEDC (New European Driving Cycle) och baseras på verklig kördata för att ge mer realistiska värden. WLTP gäller för alla nya personbilar, lastbilar i lättaste kategorin och bussar under fem ton.

Så går testerna till

WLTP-testerna sker i en laboratoriemiljö på en rullande landsväg och följer en standardiserad och repeterbar procedur som är definierade av EU-lagstiftningen. Testet är uppdelat i fyra delar med olika genomsnittshastigheter: låg, medium, hög och extra hög. Varje del innehåller normala körbeteenden med kraftigare accelerationer, högre maxhastigheter och längre körtid än med NEDC. Fordonet bromsar och accelererar flera gånger under en 30 minuters testcykel. Fordonets vikt tas med i analysen och under testkörning stängs extrautrustning av, t ex stolsvärme och luftkonditionering. 

När fordonet är testat och klart att släppas ut på marknaden finns en etikett som redovisar följande värden: 

  • Bränsleförbrukning
  • CO2-utsläpp kopplade till bränsleförbrukningen
  • Övriga utsläpp*
  • Energiförbrukningsvärden för alternativa drivkällor inklusive elbilar

*Övriga  utsläpp är kväveoxider (NOzx), kolmonoxid (CO), kolväten (HC), ickemetaner (NMHC) och partiklar (PM och PN).

Så påverkas fordonsskatten

Några månader innan WLTP trädde i kraft fick vi även ett nytt fordonsskattesystem i Sverige. Bonus-malus gäller nya fordon (personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar) som är registrerade efter 1 juli 2018. Skattesystemet premierar miljöanpassade fordon med låga koldioxidutsläpp upp till 60g/km, med en bonus. Den högsta bonusen på 60 000 kronor gäller för bilar med noll-utsläpp. Malus innebär en förhöjd fordonsskatt under de tre första åren och gäller bilar med höga utsläpp, personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som drivs med bensin eller diesel. Eftersom Bonus-malus är baserad på mätmetoden NEDC redovisas testvärden från både WLTP ch NEDC under en övergångsfas.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Är du nyfiken på att räkna på fordonsskatten på din nya tjänste- och leasingbil finns en räknesnurra på Transportstyrelsens webbplats. (Länk nedan) Du kan även kontakta någon av oss på Wasa Kredit, så hjälper vi dig att räkna på ett upplägg som passar dina behov av tjänste- och leasingbil, inklusive bilmodell och drivmedel. Kontakta oss!

 

Relaterade länkar