Alla frågor

Vanliga frågor om autogiro

Beloppet dras från ditt autogiro sista bankdagen i månaden. Det görs totalt fyra försök att dra beloppet, fyra bankdagar i rad från och med förfallodatumet, därefter behöver du betala avin manuellt.

Säkerställ att du har täckning på kontot redan bankdagen innan dragningen ska göras.

I dagsläget erbjuder vi inte autogiro eller e-faktura för dig som har kreditkortet. Är du ansluten till Kivra får du dina avier digitalt via deras app eller hemsida. Här kan du koppla på ditt bankkonto för att enkelt genomföra dina betalningar. 

För frågor om fakturor via Kivra, vänligen kontakta Kivra. 

Du som är privatkund kan betala med autogiro på ditt lån eller avbetalning. Du kan inte betala med autogiro på din kortkredit.

Du anmäler autogiro via din internetbank och fyller i ditt avtalsnummer som betalarnummer. 

Läs mer om autogiro här

Företagskund? Läs om hur du ansöker om autogiro här

Den administrativa avgiften är avtalad mellan parterna. Om du väljer autogiro så påverkas inte den administrativa avgiften. Den betalar du för hantering och administrering av ditt avtal under hela avtalsperioden. 

Inbetalningar

Tyvärr erbjuder vi inte betalningsfria månader som en del av våra lånevillkor. Vi eftersträvar transparent och ansvarsfull långivning och har noterat att betalningsfria perioder kan förlänga skuldsättningen och öka de totala kostnaderna för låntagare.

Om din ekonomiska situation är utmanande och du behöver vägledning för att hantera din budget och skulder, uppmanar vi dig att kontakta budget- och skuldrådgivare hos din kommun. Dessa rådgivare erbjuder kostnadsfri och konfidentiell hjälp för att hjälpa dig att skapa en hållbar ekonomisk plan och hitta vägar framåt. Besök din kommuns officiella webbplats för mer information och kontaktuppgifter till den budget- och skuldrådgivningstjänst som finns tillgänglig för dig.

Har du en kortkredit hos oss så kan du betala mer än lägsta beloppet på avin. Har du ett lån eller en avbetalning kan du inte det och behöver i så fall göra extra inbetalningar separat via din internetbank.

För dig med kreditkort

För dig som har kreditkort börjar dröjsmålsränta att gälla efter förfallodagen. Vid försenad betalning tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kronor. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor.  

För dig med avbetalning eller Direktlån

För dig som har en avbetalning eller ett Direktlån, också kallat blancolån eller privatlån, och är försenad 10 dagar eller mer med din betalning tar vi ut 60 kronor i påminnelseavgift på påminnelse ett. Därefter tar vi ut en inkassoavgift på inkassoavin på 180 kronor. Dröjsmålsränta tillkommer.

Saknar du betaluppgifter till oss gäller följande uppgifter.

För lån och avbetalning 

Bankgiro 801-4896 används om du har ett OCR-nummer.

För extra inbetalning/amortering och slutbetalning

Bankgiro 262-5705 används om du saknar OCR. Ange avtals-/lånenummer i meddelanderutan.

För kreditkort

För kreditkortet betalar du in på Bankgiro 103-1012. 

OCR-nummer hittar du på avin, Mina sidor och i appen Wasa Kredit. Har du ett Agriakort hittar du samma uppgifter i appen Agriakortet.

Kontakta kundservice på telefon 08-635 38 00 för svar på frågor kring dina avtal.

Kontakta Kundservice på telefon 08-635 38 00 för svar på frågor kring dina avtal.

Du kan alltid betala in mer än det belopp som står på avin. Det enda du behöver göra är att lägga till önskad summa på det aviserade beloppet.

Fakturafrågor

Tyvärr erbjuder vi inte betalningsfria månader som en del av våra lånevillkor. Vi eftersträvar transparent och ansvarsfull långivning och har noterat att betalningsfria perioder kan förlänga skuldsättningen och öka de totala kostnaderna för låntagare.

Om din ekonomiska situation är utmanande och du behöver vägledning för att hantera din budget och skulder, uppmanar vi dig att kontakta budget- och skuldrådgivare hos din kommun. Dessa rådgivare erbjuder kostnadsfri och konfidentiell hjälp för att hjälpa dig att skapa en hållbar ekonomisk plan och hitta vägar framåt. Besök din kommuns officiella webbplats för mer information och kontaktuppgifter till den budget- och skuldrådgivningstjänst som finns tillgänglig för dig.

Har du en kortkredit hos oss så kan du betala mer än lägsta beloppet på avin. Har du ett lån eller en avbetalning kan du inte det och behöver i så fall göra extra inbetalningar separat via din internetbank.

Vi skickar månadsavier samt det årliga räntebeskedet till Kivra. 

Vill du inte få dina avier från Wasa Kredit i Kivra loggar du in i Kivra och tar bort Wasa Kredit som avsändare under Meny - Inställningar. 

Du registrerar dig med Mobilt BankID i Kivras app eller på hemsidan kivra.se. Behöver du hjälp, hänvisar vi dig till Kivras support tel 0770-45 70 00 eller support@kivra.com. Tänk på att om du har e-faktura så får du inte avin i Kivra utan direkt till din internetbank istället. 

I Kivra kan du registrera ditt kontonummer för betalning. När du sedan använder Kivras betaltjänst kommer dina avier dras från det angivna kontot. Har du autogiro kan du inte betala din avi i Kivra eftersom beloppet dras automatiskt från ditt konto. 

OBS! Beroende på vilken bank du har så erbjuder Kivra olika betalsätt. Behöver du signera betalningen med Mobilt BankID så dras beloppet direkt från kontot. I annat fall så behöver du tänka på att betalningen dras från ditt konto först efter 2-3 bankdagar. Se då till att betala din faktura i god tid innan förfallodagen.